سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش خیاطی وگلدوزی

 

   

 تکنیک و دوخت ممقان

مواد و متریال:

       در سوزن دوزی ممقان نیز همانند اغلب صنایع دستی کشور مواد و مصالح زیادی استفاده نمی گردد. مواد اولیه بکار رفته در ممقان دوزی عبارتند از :

1) آستر :  در تولیداتی که زمینه  کار به طور کامل پوشانده می شود ، آستر ، اغلب از جنس دبیت یا پارچه چادری کهنه و به رنگ سیاه بوده است . ( رنگ سیاه بدین جهت انتخاب می شده است  که منافذ احتمالی باقیمانده حین دوخت را بپوشاند. ) ولی در تولیدات با زمینه نیمه پرکه زیر کار کاملاً با دوخت پر نمی شود،  از پارچه های رنگین و متنوع استفاده می شود و به دلیل اینکه رنگ زمینه نیز در ترکیب رنگی  اثر مؤثر است ، رنگ پارچه زمینه متناسب با رنگ و فرم  بکار رفته در سوزن دوزی ، انتخاب می شود .

2) لایه عبارت از چندین برگ کاغذ است که برای صاف نگهداشتن کار ، بین آستر و رویه قرار می گیرد . در اغلب موارد از کاغذ  روزنامه یا پاکت سیمان و گچ استفاده می شود .

3) نخ ابریشمی مصنوعیviscoz )    (که تقریباً محدودیتی از لحاظ تنوع رنگی ندارد و تمامی طیف رنگی در آن وجود دارد .  ( در گذشته از ابریشم طبیعی  استفاده می شده است که از دوام بیشتری در برابر نور و مواد شوینده  برخوردار بوده است .)

4)  نخ  قرقره همرنگ با پارچه زمینه که برای دوختن لبه آستر و رویه الگو ، استفاده می شود.

5) سوزن معمولی حدود 4 الی 5 سانتیمتری

 

نوع تولیدات :

       تولیدات ممقان دوزی، از تنوع زیادی برخوردار است و متناسب با نیاز بازار و سفارش مصرف کنندگان تولیدات گوناگونی تولید می شود .  بنا به گفته افراد سالمند این شهر ظاهراً اولین تولیدات  سوزن دوزی در ممقان ، نوعی کلاه محلی به نام « عرقچین »  بوده است که حتی ظاهراً در هفته بازار این شهر [1][1]  نیز به فروش می رفته است  و به عنوان هدیه از طرف خانواده عروس، به داماد ، اهدا می شده است.  ولی امروزه این نوع کلاه به همراه جلیقه، اغلب جهت تزئین دوخته می شود. . در حال حاضر برخی از تولیدات ، مانند : انواع کیف بند دار ،  سالفت ( نوعی رومیزی ) ، عرقچین  ، جلیقه ، زیر لیوانی ، روی قوری ، دستگیره آشپز خانه و پوشش دستگیره یخچال ، کمر بند ، روبالشی و ...  به بازار عرضه می شود و در برخی موارد ، بنا بر سفارش مصرف کنندگان ، سوزن دوزی کیف تلفن همراه و کیف پول وغیره ، نیز انجام می شود .

 

مراحل دوخت :

1)  آماده سازی زیر کار ( زیر سازی )  ممقان دوزی به شرح زیر است :  ابتدا طرح مورد نظر را روی کاغذ سیمان یا روزنامه ( لایه  ) ، پیاده کرده و برش می زنند .  سپس پارچه آستری را که قرار است  روی لایه و زیر دوخت قرار بگیرد ،  به اندازه چند سانتیمتر بزرگتر از لایه کاغذ  برش می زنند و چند سانتیمتر اضافی را به  پشت کار  تا زده و از پشت کار با نخ قرقره و سوزن می دوزند .  نمونه زیر کار آماده  برای سوزن دوزی را نشان می دهند . پس از آنکه دوخت و بخیه بطور کامل  بر روی آن انجام پذیرد ، در پایان کار با یک پارچه سیاه رنگ دیگر،  پشت سوزن دوزی را می پوشانند .

2) ترسیم و طراحی نقوش :  در این مرحله ابتدا طرح مورد نظر را با  مداد یا گچ  بر روی پارچه زمینه ، پیاده میکنند .  ( برخی از افرادی که تجربه زیاد  در سوزن دوزی دارند ، این طرح ها را بطور ذهنی و بدون طراحی قبلی بر روی پارچه زمینه می دوزند ) . سپس با نخ یکرنگ خطوط اصلی طرح را ،  با دوخت هایی درشت و به فواصل زیاد ، با رنگ متفاوت با رنگ پارچه زمینه ، مشخص می سازندکه  در اصطلاح به آن  « نخ کشی » می گویند . در مورد ترسیم طرح ها  باید گفت که دربیشتر موارد برای ترسیم آنها ، از اشیاء دم دستی مثل نعلبکی و بشقاب و سینی برای ترسیم دایره و بیضی و ...  استفاده می شود .  در نقوشی که طرح هندسی دقیقی ندارند ، الگو هایی از مقوا ، بریده و آماده می کنند و بوسیله آن نقوشی مانند بته جقه و ... را اجرا می کنند تا تمام طرح ها ، یک اندازه و همسان ایجاد شوند .

با توجه به اینکه در بخش بررسی نقش و فرم سوزن دوزی ، به نحوه ترسیم و طراحی  تک تک نقوش مورد استفاده در سوزن دوزی ممقان  پرداخته خواهد شد ، بنابر این جهت پرهیز از دوباره گویی و تکرار ،  توضیح در مورد چگونگی ترسیم  نقوش را به همان مجال واگذار می نماییم .

3) دوخت نقوش : در این مرحله نقوشی را که ترسیم شده اند با دوخت پرمی کنند . چندین نوع دوخت در ممقان دوزی مورد  استفاده قرار می گیرد و هر نوع دوخت بر حسب  شکل و طرح مورد استفاده قرار می گیرد و در مواردی نیز ،از چندین نوع دوخت در یک نقش استفاده می شود به عنوان مثال محیط طرح را با یک نوع دوخت دورگیری می کنند  و درون آنرا با دوخت دیگری پر می کنند .

 

 

 

انواع دوخت :   سوزن دوزان ممقان برای ایجاد تنوع و مهمتر از آن، هماهنگی در کار ، و ایجاد حس وحرکت،  دوخت های گوناگونی را بکار می گیرند . چنانکه در مباحث بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت ،  همانند دیگر هنر های اسلامی وشرقی ،  تأکید بر حرکت وخاصه حرکت دورانی ،  اساس سوزن دوزی ممقان را تشکیل می دهد و  این مهم ،در وهله اول با ترسیم فرم های دوار ،  و در مر حله بعدی ، بوسیله دوخت و ایجاد جهت در آن ، حاصل می آید . از انواع دوخت در ممقان دوزی می توان به دوخت زنجیری ، حصیری ، سو ( آب ) و دوخت ساده اشاره نمود .

دوخت زنجیرَ( ZANJIRA )   ( دوخت زنجیری ) : این دوخت چنـانکه از نام آن پیداست ، به شکل زنجیر است .این دوخت با نام « اینَه دالیسی» ) ( ina dalisi( پشت سوزن ) نیز در این شهر ، نامیده می شود و این امر به دلیل شیوه ایجاد این نوع بخیه است . برای دوختن نقش زنجیر ، سوزن را از پشت پارچه به سمت روی آن عبور می دهند و اندکی می کشند تا محکم شود . سپس درحالی که بوسیله انگشت شست نخ را به صورت حلقه ای درآورده اند، سوزن را از همان نقطه اولی به سمت پشت پارچه عبور می دهند و چند میلیمتر جلوتر به طرف روی کار بیرون می آورند به نحوی که از داخل حلقه ای که با نخ و انگشت شست بوجود آمده ، عبور نماید . بدین طریق نقشی مانند یک حلقه زنجیر ایجاد می شود  و این عمل را پشت  سرهم تکرار می کنند تا زنجیر کاملی درست شود .  نقش زنجیر خود بصورت خطی ایجاد نقش می نماید و از آن برای ترسیم مستقل نقوش استفاده می شود و برای مشخص نمودن خطوط پیرامون نقوش دیگر ، از این نوع دوخت بهره گرفته می شود  و در برخی موارد برای  پر نمودن داخل دیگر نقوش از آن بهره گرفته می شود .

دوخت حصیری :   نام این نقش در هر دو زبان ترکی و فارسی ، یکی است این دوخت  به شکل عدد هفت دوخته می شود و  این دوخت به تعداد زیاد و موازی ، در کنار هم تکرار می شود و سپس ردیف دیگری به صورت بر عکس  و بر خلاف جهت دوخت های قبلی ، بر روی زمینه ایجاد می شود و  تقریباً خطوط هر دو ردیف دوخته شده به صورت ضربدری بر روی هم قرارمی گیرند و به صورت حصیر دیده می شود .  این دوخت اغلب در بخش های حاشیه ای و بیرونی تولیدات سوزن دوزی ایجاد می شود و به نوعی در هدایت چشم به داخل فرم و ایجاد حرکت دورانی در داخل کادرنقش اساسی دارد .  گاهی برای پر نمودن فضای خالی داخل نقوش استفاده می شود . علی رغم اینکه خطوط مورب و زاویه هایی تند ، حاصل این نوع دوخت است ، ولی تکرار این نقش و چرخش به دور کادر ، به همراه رنگهای متنوع و هماهنگی که بدین فرم اختصاص داده می شود، از خشونت این فرم کاسته و حالتی دوار و نرم بدان می بخشد.

دوخت  سو ) ( su( آب ) : نامگذاری این شیوه دوخت، احتمالاً به خاطر مشابهت آن به مسیر آب یا آبراه بوده باشد. یا به جهت اینکه این نوع دوخت بسیار ساده است ، این نام به آن اطلاق می شود . شیوه ایجاد آن نیز به این شرح است که ابتدا دو یا چند رشته نخ ضخیم ( درشت تاب) را در کنار هم قرار می دهند که به آن جوت لَماخ ( جفت کردن ) می گویند . این رشته ها را با دوخت ساده ای به زمینه محکم می کنند . این کار با عبور دادن سوزن از پشت پارچه به روی آن  صورت می گیرد ، بطوریکه محل عبور سوزن ، چسبیده به دو ردیف نخ مزبور باشد و سپس سوزن را ازطرف دیگر این نخ ها به پارچه زمینه فرو می کنند تا این رشته های نخ را به پارچه بچسباند . گاهی این کار را با رنگهای متفاوت یا  همسان ، درکنار یکدیگر تکرارمی کنند و چندین  ردیف از نقش « سو » در کنار یکدیگر حاصل می شود . «سو» با اینکه نوعی دوخت محسوب می شود ، به دلیل اینکه با ضخامت زیاد و به صورت مجزا مورد استفاده قرار می گیرد و حالت خطی ضخیم به خود می گیرد ، می تواند به عنوان یک نقش نیز گروه بندی شود.

دوخت ساده : این نوع دوخت به صورت معمولی شکل می گیرد ،  و به دوصورت دیده می شود درحالت اول بخیه ها به صورت پشت سر هم و در یک راستا کوک  می خورند و در حالت دوم ، بخیه ها ، به جای اینکه پشت سر هم قرار بگیرند در کنار هم چیده شده به صورت خطوط موازی در کنار یکدیگر دیده می شوند . این دوخت بیشتر جهت پر نمودن فضاهای خالی و بدون نقش کاربرد دارد . علی رغم سادگی ظاهری ، این دوخت نیز از ذوق و خلاقیت هنرمند بی بهره نمانده است . در مواردی که نیاز بوده است این دوخت ها به صورت مورب ایجاد شده اند که در القاء حس حرکت ، بسیار مؤثر است و نیز در انتهای هرخط از دوخت به طرز ماهرانه ای گره ساده ای  ایجاد گردیده است  که در تنوع بخشی به اثر مفید است و نیز  گره های ریز انتهای نخ ها ، پس از اتمام دوخت به صورت نقاط ریزمجاور یکدیگر احساس خطی را به چشم می بخشد  که فرم های همجوار را از یکدیگر جدا می سازد.

 

 

برگرفته از وبلاگ خانم منیژه مصفا


ارسال شده در توسط نسرین فرقانی